Seniorzy nie dali się oszukać!
Dwanaście prób i… dwanaście nieudanych! Do seniorów z powiatu świebodzińskiego, na telefony stacjonarne dzwonili przestępcy, usiłując ich oszukać i pod różnymi legendami wyciągnąć od nich oszczędności ich życia. Dzięki działaniom informacyjnym i profilaktycznym dziś dużo większa liczba osób starszych jest świadoma zagrożeń i wie, jak się przed nimi bronić. Dlatego też warto rozmawiać z bliskimi, nie tylko z osobami starszymi i ostrzegać ich przed sposobem, w jaki działają oszuści.
Policyjne działania profilaktyczne mają na celu zapobieganie popełnianiu błędów, które mogą skutkować konsekwencjami prawnymi, zdrowotnymi (w przypadku uzależnień), uczą jak się chronić przed przestępstwami i jak uniknąć konsekwencji działań przestępców, w tym tych finansowych. Kiedy dochodzi do próby oszustwa, musimy wiedzieć, jak je rozpoznać i jak się przed nimi obronić. Dlatego też policjanci, media, a także pracownicy różnych instytucji, w tym banków ostrzegają przed oszustwami i podają sposoby ich działania. Im więcej osób będzie świadomych co do sposobu działania oszustów, tym większa szansa, że nie padną ich ofiarą. W powiecie świebodzińskim, pod koniec ubiegłego miesiąca doszło jednego dnia aż do dwunastu prób oszukania starszych ludzi. Dzwoniono pod różnymi legendami (wymyślając różne historie) na telefony stacjonarne i próbowano nakłonić ich by oddali posiadane przez nich w domu pieniądze. Szczęśliwie każdy telefon trafił na ostrożnego i świadomego zagrożeń seniora i w żadnym przypadku nie doszło do przekazania pieniędzy.
Pamiętajmy kilka podstawowych zasad, które pomogą nam rozpoznać oszustwo i nie stracić posiadanych oszczędności:
- POLICJA NIGDY NIE PROSI O PIENIĄDZE ANI NIE PRZYJEDZIE ICH ODEBRAĆ! Policjanci nie decydują o ewentualnej kaucji i to nie im można ją wpłacić, a jedynie do Sądu po ewentualnej takiej decyzji na rozprawie! Jeśli dzwoni ktoś, podając się za osobę bliską i błagając o pieniądze, bo na przykład miał miejsce wypadek i chcą go zatrzymać, to jest to OSZUSTWO!
- PRACOWNIK BANKU NIGDY NIE ZADZWONI, ŻE TWOJE KONTO ZOSTAŁO ZAATAKOWANE I MUSISZ PRZELAĆ PIENIĄDZE NA BEZPIECZNE KONTO! To zawsze jest próba oszustwa. Przedstawiciele banku nie poproszą Cię również o zainstalowanie dla bezpieczeństwa aplikacji, wejście w link lub podanie hasła. Nawet w przypadku jeśli na telefonie wyświetli się nazwa banku. Jest to Branding - mobilna usługa zastąpienia wyświetlania numeru na wskazaną przez nas nazwę. Oszuści mogą zadzwonić i próbować działania pod legendą problemów technicznych podczas próby wzięcia kredytu na wasze nazwisko. Kiedy usłyszą, że nie chcieliście brać pożyczki, zapytają, w jakim banku macie konto i oświadczą, że poinformują wasz bank. Po chwili zadzwoni telefon, a na wyświetlaczu pojawi się nazwa waszego banku. Aby przed tym się bronić, odrzućcie takie połączenie i z internetu bądź umowy weźcie oryginalny numer na infolinię banku i tam sprawdźcie, czy próbowali się z wami skontaktować.
- NIGDY NIE ZGADUJCIE KTO MOŻE DO WAS DZWONIĆ I NIE PODAWAJCIE IMION!. Oszuści celowo mogą wprowadzać zakłócenia na początku rozmowy, abyście sami podali imię, a oni tylko je potwierdzą i w ten sposób uprawdopodobnią, że są bliską wam osobom. Niech dzwoniący sam się przedstawi lub podajcie fałszywe imię wnuka i sami upewnicie się, czy jest oszustem.
- KIEDY JESTEŚCIE SAMI, NIE WPUSZCZAJCIE OBCYCH DO DOMU. Szczęśliwie dziś opomiarowanie grzejników, liczniki wody spisywane są zdalnie. Pozostałe liczniki można podać telefonicznie. Jeśli jesteście sami i przyjdą dwie nieznane wam osoby, to pod pretekstem spisania liczników lub przykładowo awarii wody, jedna z osób może odwrócić waszą uwagę, a druga przeszukać mieszkanie i was okraść. Warto poprosić zaufanego sąsiada, aby wam towarzyszył lub poprosić o przyjazd kogoś bliskiego.