Deklaracja dostępności i informacje dla osób ze szczególnymi potrzebami

Zakres działalności Komendy Powiatowej Policji w Świebodzinie

Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Powiatowego Policji w Świebodzinie, przy pomocy której wykonuje on na obszarze powiatu świebodzińskiego, zadania Policji w sprawach ochrony bezpieczeństwa osób oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.

Siedziba Komendy Powiatowej Policji znajduje się w Świebodzinie  przy ulicy Zielonej 2, natomiast Posterunek Policji przy ulicy Wojska Polskiego 18 w Zbąszynku.
Komendantowi Powiatowemu Policji w Świebodzinie podlega Kierownik Posterunku Policji w Zbąszynku – jednostki organizacyjnej Policji funkcjonującej na obszarze powiatu.

Do zadań Komendanta Powiatowego Policji w Świebodzinie należą:

  • Komendant kieruje Komendą, przy pomocy I Zastępcy Komendanta, kierowników  komórek organizacyjnych Komendy, policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania  realizacji zadań zespołów oraz bezpośrednio podległych mu policjantów i pracowników.
  • Komendant określa zadania oraz kompetencje I Zastępcy Komendanta.
  • Komendant może upoważnić podległych policjantów i pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach.
  • Komendant może powoływać na czas określony nieetatowe zespoły do realizacji ściśle określonych zadań i wyznaczać policjantów lub pracowników odpowiedzialnych za koordynację pracy tych zespołów.

Czym się zajmujemy?

Tworzy się Policję jako umundurowaną i uzbrojoną formację służącą społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Do podstawowych zadań Policji należą:

  • ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;
  • ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania;
  • inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
  • prowadzenie działań kontrterrorystycznych w rozumieniu ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych
  • wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców;
  • ochrona obiektów stanowiących siedziby członków Rady Ministrów, z wyłączeniem obiektów służących Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Sprawiedliwości, wskazanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
  • nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie określonym w odrębnych przepisach;
  • kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych;
  • współdziałanie z policjami innych państw oraz ich organizacjami międzynarodowymi, a także z organami i instytucjami Unii Europejskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych oraz odrębnych przepisów;
  • przetwarzanie informacji kryminalnych, w tym danych osobowych;
  • prowadzenie zbiorów danych zawierających informacje gromadzone przez uprawnione organy o odciskach linii papilarnych osób, niezidentyfikowanych śladach linii papilarnych z miejsc przestępstw oraz o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA).

Policja realizuje także zadania wynikające z innych ustaw, z przepisów prawa Unii Europejskiej oraz umów i porozumień międzynarodowych na zasadach i w zakresie w nich określonych.

Zgodnie z artykułem 6 ustęp 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku  o Policji  (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja  171) organem administracji rządowej na obszarze województwa lubuskiego, właściwym w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, są:

  1. Wojewoda Lubuski przy pomocy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wielkopolskim działającego w jego imieniu albo Komendant Wojewódzki Policji w Gorzowie Wielkopolskim działający w imieniu własnym w sprawach:

    a) wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
    b) wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią,
     
  2. Komendant powiatowy (miejski) Policji,
  3. Komendant komisariatu Policji.

Terytorialny zasięg działania organów, o których mowa w artykule 6 ustęp  1 punkt 1 i 2, odpowiada zasadniczemu podziałowi administracyjnemu Państwa. Komenda Wojewódzka Policji w Gorzowie Wielkopolskim jest jednostką organizacyjną Policji, przy pomocy której Komendant Wojewódzki Policji w Gorzowie Wielkopolskim realizuje zadania określone w ustawach.
Komendant Wojewódzki Policji w Gorzowie Wielkopolskim jest powoływany i odwoływany przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji złożony po zasięgnięciu opinii Wojewody Lubuskiego. W razie zwolnienia stanowiska komendanta wojewódzkiego Policji, Komendant Główny Policji do czasu powołania nowego komendanta, powierza pełnienie obowiązków komendanta wojewódzkiego Policji, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jednemu z jego zastępców lub wyznaczonemu oficerowi. Komendant Główny Policji na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji, powołuje i odwołuje do trzech zastępców komendanta wojewódzkiego Policji, w tym I zastępcę.

Komendanta Powiatowego Policji w Świebodzinie powołuje i odwołuje Komendant Wojewódzki Policji w Gorzowie Wielkopolskim, po zasięgnięciu opinii Starosty Świebodzińskiego. Komendant Wojewódzki Policji w Gorzowie Wielkopolskim, na wniosek Komendanta Powiatowego Policji w Świebodzinie, powołuje I zastępcę komendanta powiatowego Policji. W razie zwolnienia stanowiska Komendanta Powiatowego Policji w Świebodzinie, Komendant Wojewódzki Policji w Gorzowie Wielkopolskim, do czasu powołania nowego komendanta, powierza pełnienie obowiązków komendanta powiatowego Policji, na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy I zastępcy komendanta powiatowego lub wyznaczonemu oficerowi.
 
W postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Policji, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, organem wyższego stopnia są:
w stosunku do komendanta powiatowego  Policji - komendant wojewódzki Policji
w stosunku do komendanta wojewódzkiego Policji – Komendant Główny Policji

Kierownika Posterunku Policji w Zbąszynku powołuje i odwołuje Komendant Powiatowy Policji w Świebodzinie po zasięgnięciu opinii Burmistrza Miasta Zbąszynek. W razie zwolnienia stanowiska kierownika Posterunku Policji, komendant powiatowy Policji, do czasu powołania nowego komendanta, powierza, po zasięgnięciu opinii wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) lub wójtów, pełnienie obowiązków kierownika posterunku Policji, na okres nie dłuższy niż 3 miesiące, wyznaczonemu policjantowi.

W Komendzie Powiatowej Policji w Świebodzinie możesz złożyć wniosek, skargę lub petycję.
Jeśli jesteś ofiarą lub świadkiem przestępstwa lub wykroczenia, udaj się do najbliższej jednostki Policji (komendy Policji, komisariatu Policji lub posterunku Policji) lub zadzwoń pod numer alarmowy 112.

Pliki do pobrania

  • 101.62 KB
Powrót na górę strony